Werkwijze
U kunt niet zomaar langskomen bij de Huisartsenspoedpost. De Huisartsenspoedpost is alleen bedoeld voor klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten. Doorloop eerst op deze website enkele vragen om te beoordelen of u contact moet opnemen, zo krijgt u het snelste de hulp die u nodig heeft.
Meer weten? Bekijk de animatievideo hieronder en ontdek hoe het werkt op de Huisartsenspoedpost.
Wat houd ik bij de hand tijdens het telefoongesprek met de Huisartsenspoedpost?
Als u de Huisartsenspoedpost belt, wordt u te woord gestaan door een speciaal opgeleide medewerker (triagist). Houd de volgende gegevens bij de hand:
- geboortedatum en naam van uzelf of van degene die zorg nodig heeft
- woonadres en eventueel verblijfadres
- verzekeringsgegevens
- telefoonnummer waar u te bereiken bent
Ik bel voor iemand anders, wat nu?
Laat indien mogelijk de patiënt zelf contact opnemen met de Huisartsenspoedpost. Is dit niet mogelijk? Geef dan alle gegevens door van de persoon die hulp nodig heeft. Zorg ook dat u bij de patiënt in de buurt bent als u belt. U kunt de klachten dan zo goed mogelijk beschrijven. Soms wil de triagist (doktersassistente of verpleegkundige) de patiënt ook zelf enkele vragen stellen.
Hoe wordt de urgentie van mijn hulpvraag bepaald?
De triagist beoordeelt wat de urgentie van uw hulpvraag is en door welke zorgverlener u het beste geholpen kunt worden.
Tijdens dit gesprek worden vragen gesteld om een levensbedreigende situatie uit te sluiten, over de reden van uw contact met de huisartsenspoedpost, de aard van de klachten, uw medische voorgeschiedenis (als de triagist geen toegang heeft tot uw medische patiëntendossier) en over eventueel uw medicatiegebruik.
Wat zijn de vervolgstappen na het telefoongesprek?
Afhankelijk van de situatie kan de triagist u:
- Een telefonische afspraak met de huisarts aanbieden
- Een consult aanbieden en hierbij in het rijtje de Spreekuurondersteuner Huisarts (SOH) benoemen
- Een visite aanbieden