Waarnemen op de huisartsenspoedpost
Op veel plaatsen in Nederland wordt in de avond-, nacht-, en weekend- (ANW) uren door huisartsen dienst gedaan vanuit een huisartsenspoedpost. Een deel van die diensten wordt niet door gevestigde huisartsen verricht: zij besteden deze uit aan waarnemers. Op de huisartsenspoedpost Regio Noordkop werken wij ook met waarnemers.
Ben jij waarnemer en wil je dienstdoen op de huisartsenspoedpost Regio Noordkop? Dat gaat gemakkelijk via de WaarneemApp.
Om dienst bij ons te doen, heb je een account nodig. Bekijk hier de visuele uitleg over de aanmeldprocedure bij de WaarneemApp of registreer direct via: Registratie WaarneemApp
Zodra je een huisartsenaccount hebt aangemaakt, kun je je aanmelden bij onze spoedpost. Dit kun je het beste op een computer doen, op een smartphone is dit minder goed leesbaar. Volg onderstaande stappen:
- Ga rechtsboven naar de knop “selecteer organisatie”.
- Kies HKN Acute Zorg. Je ziet direct daarin het balkje in rood een link naar “aanmelden bij organisatie”.
- Klik hierop. Je ziet nu een zoekbalk en erachter een overzicht van alle huisartsenspoedposten in Nederland.
- Vul in de zoekbalk die je krijgt: HKN. Klik dan op HKN Acute Zorg BV.
- Je komt nu in de nieuwe acceptatieomgeving van HKN Acute Zorg BV. Je ziet hier uitleg over alle acceptatieprocedures voor HKN. Hier kun je niet op klikken, dit is slechts de uitleg over de procedure per rol.
- Scrol helemaal naar onderen. Rechtsonder vind je de knop “selecteer acceptatieprocedure”. Nu kun je jouw rol, reguliere waarnemer, kiezen.
Bij het accepteren moet je een bewijs van BIG-registratie uploaden. Je kunt hier diverse type documenten uploaden, zoals het officiële document, een QR-code naar het bigregister, je RGS-registratie of een foto van jouw eigen beeldscherm met daarop de zoekgegevens in het BIG-register naar jouw BIG-registratie. Mits er maar duidelijk zichtbaar een koppeling is tussen jouw naam en jouw nummer.
Je doorloopt bij onze huisartsenspoedpost de acceptatieprocedure om dienst te doen op onze spoedposten. Wanneer je de benodigde gegevens hebt geüpload en ondertekend, accepteren we je om dienst te doen op onze spoedposten. Vervolgens maken we alle inloggegevens in orde, zodat je meteen kunt starten en nog openstaande diensten aan jezelf kunt toekennen.
Zodra alle administratieve handelingen zijn voltooid, volgt voorafgaand aan jouw eerste dienst een uitnodiging om je wegwijs te maken op onze huisartsenspoedpost en kennis te maken met onze collega’s en ons informatiesysteem. Bij deze fysieke kennismaking (direct voorafgaand aan de eerste dienst) worden ook de nodige gegevens vergewist, zoals door de huisartsenspoedpost verplicht te doen. In de uitnodiging die je per e-mail ontvangt, staat aangegeven bij welke collega je je de eerste keer meldt. Dit is de dienstdoende regie triagist.
Wanneer kun je je aanmelden als waarnemer?
Je kunt als huisarts diensten doen op de huisartsenspoedposten in Schagen, Den Helder en/of Texel, wanneer je voldoet aan de volgende voorwaarden:
- Je hebt een BIG-registratie zonder beperkende maatregel.
- Je bent ingeschreven bij RGS.
- Je hebt een AGB-code (of vraagt deze aan).
- Je hebt een UZI-pas (of vraagt deze aan).
- Je bent aangesloten bij een geschillencommissie (zie www.skge.nl).
- Je kunt een recente positieve referentie afgeven.
- Je wilt je voor langere tijd (minimaal 1 jaar) aan de huisartsenspoedpost verbinden.
- Je bent bereid om minimaal 5 diensten te doen op de huisartsenspoedpost.
Voordat er voor de nieuwe roosterperiode wordt geroosterd, volgens het concept van ‘vrij roosteren’ wordt gevraagd of je huidige rol nog passend is. Op dat moment kun je je rol aanpassen naar de diverse rollen, waaronder VIP-waarnemer of vaste waarnemer bij een praktijk.
Graag tot ziens op een van onze huisartsenspoedposten!