Veelgestelde vragen
De Huisartsen Spoedpost is echt alleen voor spoed. Als u ’s avonds, ’s nachts, in het weekend of op feestdagen dringende huisartsenzorg nodig heeft die niet kan wachten tot het eerstvolgende spreekuur van uw huisarts, kunt u telefonisch contact opnemen met de huisartsenspoedpost Kop van Noord-Holland. Let op: bij levensbedreigende situaties belt u altijd 112.
Twijfelt u of u contact moet opnemen met de Huisartsen Spoedpost? Vul dan eerst de triage in.
Nee, u moet altijd eerst de huisartsenspoedpost bellen.
De huisartsenspoedpost verleent spoedeisende hulp. Om de mate van spoed te beoordelen, stelt de triagist een aantal vragen over uw medische klacht(en). Pas dan kan zij vaststellen hoe snel en welke hulp nodig is. Om u sneller te kunnen helpen vragen wij u van te voren de triage in te vullen. U kunt niet zonder afspraak de Huisartsenspoedpost bezoeken, zorg dus altijd dat u eerst heeft gebeld.
De Huisartsenspoedpost is alleen voor spoed. Bekijk onderstaande video over hoe de Huisartsenspoedpost werkt.
Bekijk onderstaande video over Spoedplein Den Helder.
Als u op de Huisartsenspoedpost komt, meldt u zich bij de balie. U wordt dan aangemeld. Indien u eerst telefonisch contact met ons opneemt, dan wordt u direct ingeschreven. U hoeft uzelf dan alleen te melden bij de balie.
Naar uw bezoek aan onze Huisartsenspoedpost neemt u altijd het volgende mee:
- een geldig identiteitsbewijs
- een overzicht van uw medicijnen
- uw verzekeringsgegevens
Bekijk welke apotheek er bij u in de buurt is op de pagina Apotheken.
Den Helder
Dienstapotheek Noordwest Ziekenhuisgroep
Adres: Huisduinerweg 3, 1782 GZ Den Helder
Tel: 0223-696317
Openingstijden:- Ma-Za: 18:00 – 21:45 uur
- Zo: 8:00 – 21:45 uur
Na 24:00: Regionale Spoedapotheek Alkmaar, Hertog Aalbrechtweg 5a, tel: 072-5673000
Schagen
Apotheek Schagen
Adres: Zuiderweg 23 / Nieuwstraat 69, 1741 NA Schagen
Tel: 0224-297979
E-mail: info@apotheekschagen.nlTexel
Texelse Apotheek
Adres: Weverstraat 95, 1791 AC Den BurgWachten
In de wachtkamer werken we met een zogenoemd ‘triage-systeem’. Dit is een systeem waarmee we bepalen welke zorg voorrang moet krijgen. Dit gebeurt op basis van de lichamelijke klachten. Hierdoor kan het zijn dat een andere patiënt eerder wordt geholpen dan u. Wij vragen uw begrip hiervoor.Eten en drinken in de wachtkamer
Het kan nodig zijn om nuchter te blijven. Dit betekent dat u niets mag eten en drinken. Wacht u daarom met eten en drinken tot de behandeling bekend is.
Een visite bij u thuis wordt alleen afgesproken indien het medisch gezien niet verantwoord is om naar de Huisartsenspoedpost te komen. De huisartsen van de Huisartsenspoedposten in Den Helder en Schagen maken gebruik van een speciaal uitgeruste dienstauto met chauffeur. De chauffeurs hebben een opleiding gevolgd om de huisarts in de thuissituatie te kunnen assisteren.
In geval van een consult op de Huisartsenspoedpost wordt van u verwacht dat u zelf voor vervoer zorgt.
De Huisartsenspoedpost staat in nauw contact met andere zorgverleners. U krijgt dus altijd de best mogelijke zorg op de juiste plek. Het is mogelijk dat de triagist of de huisarts voor u een verwijzing regelt naar:
- de ambulancedienst
- spoedeisende psychiatrische hulp (GGZ)
- een thuiszorg organisatie
- de Spoedeisende Hulp (SEH) van Noordwest Ziekenhuisgroep, locatie Den Helder en Alkmaar.
De Huisartsenspoedpost is er voor spoedeisende huisartsenzorg buiten de kantoortijden van uw eigen huisarts. Indien u twijfelt of u de Huisartsenspoedpost moet inschakelen kunt u hiervoor altijd terecht op Thuisarts.nl. Deze website is afkomstig van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) en geeft uitgebreide informatie en tips over ziekteverschijnselen. Hiermee kunt u beter inschatten of het noodzakelijk is om contact op te nemen met de Huisartsenspoedpost.
Bij contact met de Huisartsenspoedpost dient u uw verzekeringsgegevens op te geven. Uw bezoek wordt gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar. Wanneer de zorgverzekeraar laat weten dat de gegevens niet kloppen en wij de juiste gegevens niet kunnen achterhalen, ontvangt u persoonlijk een rekening. U kunt dan zelf de rekening doorsturen naar uw zorgverzekeraar of de nota zelf betalen. Heeft u toch nog vragen, dan kunt u contact opnemen met de financiële administratie via facturen@hknhuisartsen.nl of via 0223 – 670 461
De triagist heeft alleen inzage in uw patiëntendossier als u hiervoor toestemming heeft gegeven. Voor een goede zorgverlening is het van belang dat de triagist tijdens het telefoongesprek aanvullende vragen stelt met betrekking tot uw huidige medicatiegebruik en voorgeschiedenis (belangrijke aandoening/ziektes/allergieën).
Uw huisarts en apotheken kunnen belangrijke informatie over uw gezondheid delen met andere zorgaanbieders. Maar zij mogen uw medische gegevens alleen bekijken als dat nodig is voor uw behandeling. En alleen als u dat goed vindt. Regel daarom uw toestemming.
Dit kan op 3 manieren
- Optie 1: Zeg het tegen uw huisarts en apotheken
- Optie 2: Geef hen een ingevuld toestemmingsformulier
- Optie 3: Regel het online op Volgjezorg
Voordelen
- Betrouwbare uitwisseling van uw medische gegevens
- Betere en snellere zorg door betere informatie
- Veilig en met respect voor uw privacy
- Volgens de wetgeving van nu en straks
- Zien wat er uw gegevens gebeurt op Volgjezorg
Lees altijd eerst de folder
Voorlichtingsfolder VolgjezorgHet Landelijk Schakelpunt (LSP)
Het LSP is een zorginfrastructuur: een netwerk waar zorgaanbieders op kunnen aansluiten. Via dit netwerk kunnen zij medische gegevens over hun patiënten raadplegen in elkaars systemen – 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Het Landelijk Schakelpunt is hiervoor speciaal ontwikkeld en beveiligd. Het Landelijk Schakelpunt is geen database: er worden geen medische gegevens in opgeslagen. Die gegevens blijven gewoon staan in de dossiers bij de huisarts en apotheek. Daar kunnen andere zorgaanbieders, via het Landelijk Schakelpunt, de belangrijkste informatie bekijken.Het Landelijk Schakelpunt is verdeeld in regio’s. Uw zorgaanbieders kunnen je medische gegevens alleen binnen uw regio delen en bekijken.
Als u toestemming geeft, melden uw huisarts en apotheken uw burgerservicenummer (BSN) aan bij de verwijsindex van het Landelijk Schakelpunt. Komt u bij een andere zorgaanbieder, dan kan die met uw BSN zoeken in de verwijsindex: welke zorgaanbieders delen welke medische informatie over u? Vervolgens kan die andere zorgaanbieder de gegevens bekijken die hij nodig heeft voor uw behandeling.
In onderstaande video wordt uitgelegd hoe dit precies werkt.